top of page

Hur fungerar kodkampen?

Deltagarnas uppgift är att skapa ett spel, en film eller en interaktiv berättelse i programmeringsspråket Scratch. För att förenkla deltagande är kraven på projekten minimala, vilket innebär att elever kan skapa i princip vad de vill i Scratch. Istället kommer en panel av domare bedöma inlämningar utifrån två kriterier.

​

Notera: för elever som upplever att tävlingens öppenhet gör det svårt att komma igång finns det ett antal exempelmoduler under resursfliken som egna inlämningar kan baseras på. 

KRITERIER

Teknisk Förmåga

Vilka tekniska färdigheter demonstreras av projektet? Detta framgår exempelvis genom saker som:

​

  • Användningen av ett flertal olika kodblock, särskilt "kontroll", "känna av", "operatorer", "variabler" och "egna" block.

  • Användningen av musik och ljudeffekter som förstärker tonen och fördjupar spelupplevelsen.

  • Användningen av karaktärer och bakgrunder med ett tydligt estetiskt tema.

Kreativitet

Hur intressant är projektets underliggande koncept? Tänk på följande tips:

​

  • Välj att utveckla ett originellt spel snarare än att återanvända befintliga idéer.

  • Skapa något som relaterar till dina unika intressen och som avviker från dina kamraters typiska idéer.

  • Ta ett befintligt spelkoncept och ge det en ny twist eller ett nytt perspektiv.

INLÄMNINGSPROCESSEN

Om du vill skicka in ett projekt till tävlingen, se till att den lämnas in senast 8 maj. Lärare kan lämna in upp till tre projekt per klass, valda antingen av läraren eller klassen som helhet. Inlämningarna ska vara i form av ett e-postmeddelande med en allmänt tillgänglig länk till projektet, vilket skickas till inlamning.coders@risingscholarssweden.org. För att skilja inlämningar från varandra ska mailets ämne följa formatet:

​

<Namn på skola>, <Namn på klass>, <Elevnummer>.

​

OBS: Elevnamn ska inte inkluderas. Istället bör läraren tilldela varje inlämning en siffra mellan 1 och 3, som används i all kommunikation med Rising Coders. Ett exempel på en giltig inlämning är:

​

International School of Helsingborg, 6B, 2.

​

För handledning om hur man skaffar en delbar länk till sitt Scratch-projekt, vänligen tryck här.

Behövs ej förkunskap!

Rising Coders kräver inga förkunskaper om kodning från sina deltagare. För förslag på hur du lär dig Scratch, se resurssidan. Vi har också tillhandahållit länkar till projektexempel med fullständiga genomgångar för elever som är osäkra på hur de ska komma igång.

MAC_edited_edited.png
scratch .png
Product
bottom of page