top of page

För Lärare

Kodkampen är en programmeringstävling för dina elever mellan årskurs fem och nio. Deltagare skapar spel och interaktiva berättelser i programmeringsspråket Scratch, vilket låter dem lära sig de fundamentala idéerna bakom programmering utan att behöva hantera besvärlig syntax.

Kodkampen Statistik

SEDAN LANSERING

3200 elever har deltagit

Nära 100 skolor har deltagit

KODKAMPEN, VÅREN 2024

Nästan 40 skolor deltar

1200 elever har anmält sig till denna omgång

Deltagare kommer från 4 olika länder

american-national-flag-free-vector.jpg

1 I Schema för elever med tidigare erfarenhet

Om dina elever har tidigare erfarenhet av Scratch kan ett typiskt projekt slutföras på två till tre timmar. Den här tiden kan delas upp på det sätt som läraren anser lämpligt, även om vi rekommenderar att den delas upp i flera tillfällen för att låta eleverna tänka på tävlingen utanför skolan, vilket låter dem fördjupa sin inlärning.

2 I Schema för elever utan tidigare erfarenhet

Om detta är första gången dina elever använder Scratch, kan det vara fördelaktigt att spendera en extra timme eller två på att lära sig grunderna, vilket sannolikt kommer att göra det lättare för dem att komma igång. För rekommenderade Scratch handledningar, se avsnittet Resurser.

Mer Information

För mer information om hur tävlingen fungerar, se sidan Om Kodkampen.

bottom of page