
För Lärare
Kodkampen är en programmeringstävling för dina elever mellan årskurs fem och nio. Deltagare skapar spel och interaktiva berättelser i programmeringsspråket Scratch, vilket låter dem lära sig de fundamentala idéerna bakom programmering utan att behöva hantera besvärlig syntax.
Kodkampen Statistik
SEDAN LANSERING
3200 elever har deltagit
Nära 100 skolor har deltagit
KODKAMPEN, VÅREN 2024
Nästan 40 skolor deltar
1200 elever har anmält sig till denna omgång
Deltagare kommer från 4 olika länder

1 I Schema för elever med tidigare erfarenhet
Om dina elever har tidigare erfarenhet av Scratch kan ett typiskt projekt slutföras på två till tre timmar. Den här tiden kan delas upp på det sätt som läraren anser lämpligt, även om vi rekommenderar att den delas upp i flera tillfällen för att låta eleverna tänka på tävlingen utanför skolan, vilket låter dem fördjupa sin inlärning.
2 I Schema för elever utan tidigare erfarenhet
Om detta är första gången dina elever använder Scratch, kan det vara fördelaktigt att spendera en extra timme eller två på att lära sig grunderna, vilket sannolikt kommer att göra det lättare för dem att komma igång. För rekommenderade Scratch handledningar, se avsnittet Resurser.
Mer Information
För mer information om hur tävlingen fungerar, se sidan Om Kodkampen.